Wednesday, February 10, 2010

Isu Hangat Saintis Temui 'BUMI' Baru

Planet terletak luar lingkaran Sistem Suria, didakwa boleh didiami

WASHINGTON: Pakar astronomi Eropah buat pertama kalinya berjaya menemui sebuah planet baru di luar lingkaran Sistem Suria yang didakwa boleh didiami kerana ciri suhunya menyamai bumi.

Penemuannya yang turut dikenali Gliese 581 c, disifatkan saintis sebagai amat bermakna dalam usaha mencari bukti wujudnya kehidupan lain di angkasa lepas.
http://www.blogger.com/img/blank.gif
“Ia penting bagi mencari kemungkinan wujudnya hidupan lain di angkasa lepas,” kata pakar astronomi Universiti Geneva, Michael Mayor.

Beliau adalah antara 11 saintis Eropah yang menemui planet itu.

“Penemuannya amat bermakna tetapi masih ada banyak lagi persoalan yang perlu dijawab.”

Planet itu dengan saiz bentuk sesuai, juga dikatakan berkemungkinan mempunyai air.

Penemuan planet baru itu juga membuka jalan kajian ke atas planet yang mengelilingi bintang malap. Sebanyak 80 peratus bintang berhampiran bumi adalah jenis ‘Red Dwarf.’

Planet baru itu tidak dipastikan sama ada permukaannya berbatu atau diliputi ketulan ais dan air. Jika ia berbatu seperti bumi, ukur lilitnya adalah satu setengah kali lebih besar berbanding bumi.

“Jika ia diliputi ais, sudah pasti saiznya lebih besar,” kata Mayor.

Berdasarkan teori yang ada, Planet Gliese 581 c itu masih misteri.

Masih banyak yang belum diketahui mengenai planet baru itu, termasuk kemungkinan ia boleh didiami sebaik butiran terperinci diperoleh.

Maklumat sedemikian penting berdasarkan syarat ditetapkan ke atas planet boleh didiami seperti dakwaan ke atas planet Marikh yang menyamai suhu bumi dan menjadi petanda kewujudan air. – AP

No comments:

Post a Comment